zaterdag 16 februari 2019

Snapguide, Hoe maak je zelf visuele stappenplannen? #leukeappsindeklas

Vorig weekend kocht ik een zak met micro k'nex voor €2,50. Al snel vond ik welke doos het was, namelijk het Ferris wheel.

Online vond ik het instructieboekje, want dit zat er niet meer bij. In dit boekje stond ook beschreven welke stukjes er allemaal in de doos moeten zitten.
Ik ging aan de slag om het instructieboekje na te bouwen.
Helaas waren er een 10-tal stukjes te kort, waardoor ik het boekje niet helemaal kon volgen.
Ik gebruikte mijn creativiteit om een rad te bouwen. Tot halverwege het boekje volgde ik gewoon de instructie, daarna was het mijn eigen creativiteit die aan de slag moest. 


Omdat ik de k'nex niet zomaar wilde aanbieden in de klas, maar toch echt wel voor een bouwplan opteer, zocht ik in de app-store naar een app om instructieboekjes te maken.
Meteen een ideetje op deze zaterdag de #leukeappsindeklas-reeks te vervoegen!

Al snel kwam ik op de app 'snapguide'.
Met deze app kun je dus zelf stappenplannen maken: je kan foto's, tekst en zelfs video's toevoegen. Erg leuk!

Mijn idee bij deze app is als volgt: de leerlingen maken met lego/k'nex een eigen contructie. Per stap nemen ze een foto. Zo maken ze hun eigen stappenplan. 

Wanneer je een account aangemaakt hebt,  kom je op het startscherm terecht. Bij het aanmaken van je account, moet je aangeven in welke categorieën je interesse hebt. Op basis daarvan wordt je startscherm opgesteld. Bij mij zag die er zo uit.


Door op het vergrootglas te drukken kun je een zoekterm opgeven. Ik typte bijvoorbeeld 'lego' in. Zo kom je op alle stappenplannen die al gemaakt werden rond lego. Je kan deze raadplegen en nabouwen. Ofwel zie je de stappen zoals hieronder in hokjes, allemaal naast elkaar. Je kan ook kiezen om de stappen stap voor stap te bekijken. Dan zie je één groot scherm.



Wanneer je kiest voor het + teken onderin, kun je zelf aan de slag met het maken van je stappenplan. 
Ik testte dit kort uit, voor het tekenen van een pinguin. Ik maakte dit snel, dus let niet op mijn tekenkunsten.... :)
 Het stappenplan dat ik er bij maakte kun je hieronder bekijken.

Ik maakte een document waar ik de ondernomen stappen één voor één uitleg. 
Dit kun je hier downloaden. 





Geen opmerkingen:

Een reactie posten