donderdag 7 februari 2019

Kilometerlezen in de klas!

Dit schooljaar startte ik voor het eerst met kilometerlezen. De leerlingen van mijn vijfde leerjaar waren meteen enthousiast op 3 september... en dat zijn ze vandaag, 7 februari, nog steeds! Maar wat houdt kilometerlezen precies in? 

Bij ons in de klas, gaat het zo: we startten in ons dorp, en kozen een hoofdstad uit van een land op de wereldkaart. We kozen op 3 september Berlijn uit..
Via de website 'afstand berekenen', gaven we deze twee steden in: 760 km in vogelvlucht: Ofwel 760 bladzijdes lezen in een leesboek.
Wij lezen dus allemaal samen om op onze bestemming te raken. (7 leerlingen....)

De leerlingen hebben allemaal een volgkaart, waarop ze de gelezen bladzijdes kunnen aanduiden: 1 pagina in een leesboek of een weetboek is goed voor 1 km. Lezen ze een strip, dan moeten ze 3 bladzijdes lezen om 1 kilometer aan te duiden.



Er wordt per week ook een extra kaartje getrokken uit een grote stapel. Deze kaartjes zijn soms een boost bij het lezen, in de trend van: 'gelezen pagina's +100' of 'jongenswaarde x2', maar het kan ook 'gewoon' blijven: '1 bladzijde is 1km' en in het slechtste geval '3 bladzijdes is 1km, er is wat vertraging onderweg';

Elke week op maandag worden de bladzijdes samengeteld, en genoteerd op onze kaart die aan het bord hangt. Het is telkens een moment waar ze naar uit kijken. Zouden we er al zijn? 
Per week nemen de leerlingen een andere kleur, zodat ze duidelijk kunnen zien welke bladzijdes ze die week gelezen hebben.




Wanneer we genoeg kilometers gelezen hebben om op onze bestemming te raken,  gaan ze aan de slag op de krasbare wereldkaart. Ik kocht die kaart in de Action voor enkele euro's.  Alle landen zijn hier nog grijs, maar in werkelijkheid is er wel al heel wat kleur op de wereldkaart te zien. (Ik post deze binnenkort eens op Instagram)


Dit jaar kwamen we al in: Duitsland, Frankrijk, Italië, Oostenrijk, Wit-Rusland,... nu zijn we op weg naar Rusland. Vooral het grote krasoppervlak spreekt aan bij de leerlingen... :)

Wanneer we in een land gearriveerd zijn, krijgt één leerling de taak om een korte voorstelling rond het land te maken met enkele weetjes: oppervlakte, hoofdstad, aantal inwoners,.... 


We nemen in de klas zeker 3 x een kwartier de tijd om te lezen. Dan kiezen ze hun plekje in de klas en gaan ze lezen: in de zitzak, onder tafel, op hun stoel, op hun bank, in een hoekje in de klas,....
Wanneer leerlingen sneller klaar zijn of als er eens 10 minuutjes over zijn, nemen ze spontaan een boek. (WAUW!)


Mijn boekenhoek heeft al een grote update ondergaan: toen ik vorig jaar aankwam in mijn klas stonden er heel wat boeken die ouder waren dan mijn moeder... (Zo net na de oorlog dus... ) 
Het moet gezegd worden, op de foto hieronder spreekt dit niet echt aan...

Ik kocht van mijn eigen budget heel wat leuke jeugdboeken in de kringloopwinkels, boekenfestijnen, rommelmarkten,... In mijn stad kun je 10 boeken kopen voor €2,50.. Een echt koopje dus!


Hieronder enkele boeken die ik kocht: 



Met een MDF-plaat werden er bakken gemaakt om op de vensterbank te zetten. Daar werden de boeken deze zomer gesorteerd op soort en op alfabet. Ik plan om deze nog in een tof kleurtje te schilderen, maar  ik twijfel ook om deze zwart/wit te maken... Tips zijn welkom! ;)

Op bovenstaande foto stonden mijn weetboeken nog in de zelfgemaakte MDF-bakken. Ondertussen zijn de jeugdboeken zodanig uitgebreid dat de weetboeken naast de strips op de plank staan. Ook de mandjes van de vlaamse filmpjes zijn naar daar verhuisd. bovenop de bak links staan nu dus ook jeugdboeken... Oeps?!?


Ik kocht ook enkele mandjes in de Action voor strips, Vlaamse filmpjes, historische boekjes,...

De categorieën maakte ik duidelijk in een fotolijst die ik kocht in de Zeeman, net zoals het schema van hoe ze het best een boek kiezen.


Enkele zitzakjes, een paar krukjes, wat lichtjes van de action,... en klaar is kees!



1 opmerking: