zaterdag 5 november 2016

Flitsdictee bij Les 2, thema 7 Taalbende Spelling

Dit is het kort verloop van Thema 7, les 2 uit taalbende spelling:

  • Instap: kort herhalen: alfabetisch rangschikken (5 minuten)

Ik schrijf enkele woorden aan het bord. Deze mogen de leerlingen op hun schrijfbordje alfabetisch rangschikken. Wie klaar is, stopt het in de lucht.
- fiets, auto, vrachtwagen, moto, woonboot
- hond, kat, aap, vis, vogel


  • Kern (40 minuten)


  1. Deze les gaat over...: het ei-verhaal en au-verhaal klassikaal herhalen. Leerlingen nemen hun boek op pagina 45. We lezen samen het ei-verhaal en au-verhaal.
  2. Spel: ei/ij  of au/ou? Ik deel aan iedereen twee kaartjes uit: ei/ij en au/ou. Ik hou de scores bij aan het bord. Wie als eerste 10 woorden juist heeft, wint! Gebruikte woorden: meisje, kabeljouw, hout, zeilen, ijsje, fout, terrein, grauw, goud, blauw, pijl, automaat, 
  3. Oefening 1 p 46 - klassikaal oplossen.
  4. Oefening 2 p 47 klassikaal oplossen
  5. Oefening 3 alfabetisch rangschikken. De eerste maken we samen. Daarna alleen verder. 
  6. Oefening 4 en 5 worden alleen gemaakt indien er nog tijd over is.


  • Slot (5 minuten)

Flitsdictee 
De kleuter KLAUTERT in de FONTEIN.
Het water is IJSKOUD.
Ze GLIJDT uit.
AU, dat is PIJNLIJK!
De JUFFROUW zegt dat ze vandaag WEINIG geluk heeft.


Ik maakte een kort invulblad om het flitsdictee te doen met de leerlingen. Dit wordt dan gekleefd in hun werkschrift na afloop. Om het word document te downloaden waar de blaadjes voor de leerlingen én de correctiesleutel in staan, druk je op onderstaande foto!



Tijdens het spel met de au/ou en ij/ei gebruik ik verschillende kaartjes. Deze kun je in het document hieronder vinden. Druk op de foto om het document te openen!
Print het document recto verso af en lamineer de kaartjes. Zo heb je een kaartje met aan de ene kant de EI en aan de andere kan de IJ of aan de ene kant de AU en aan de andere de OU.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten