vrijdag 12 februari 2016

Paul Klee in de beeldles!

Tijdens mijn werk in de eerste graad koos ik ervoor om rond Paul Klee te werken. Mijn werothema was 'tweemaal bellen en binnen'. Dit is een thema waar huizen aan bod komen. Paul Klee heeft een gekend schilderij, namelijk 'Castle and sun'. 

Vooraf beschouwden we enkele verschillende werken van Paul Klee. Dit gebeurde aan de hand van een ppt. Ik stelde bij deze werken enkele specifieke vragen. Zo werden de leerlingen aangezet tot het specifiek beschouwen van het kunstwerk. Ze konden ook vrij hun mening over de kunstwerken uiten. Foto
 Na dit korte beschouwingsmoment, mochten de leerlingen zelf aan de slag. Ik zorgde ervoor dat de leerlingen in groepjes zaten. Alle materiaal lag reeds klaar op de tafel, zodat ze eenvoudig konden beginnen. 
De opdracht luidde als volgt: maak zelf met allerlei verschillende vormen (zoals in de kunstwerken van Paul Klee, dit werd eerder besproken) een stadsbeeld of een huis, een kasteel,...

Ik zorgde voor differentiatie tussen het eerste en het tweede leerjaar: de leerlingen van het eerste leerjaar mochten malletjes gebruiken om de geometrische figuren te tekenen. De leerlingen van het tweede leerjaar moesten deze figuren zelf tekenen met hun lat. 
De leerlingen konden zelf kiezen of ze dit overdag of 's nachts wilden maken. Ze kozen een wit of een zwart/donker blad als achtergrond. 

De leerlingen gingen aan de slag. Hieronder zijn enkele foto's van tijdens de les en enkele eindresultaten te bewonderen! Een meer dan geslaagde les!





Geen opmerkingen:

Een reactie posten